tag:blogger.com,1999:blog-7204907759733516383.post8207266316794930805..comments2023-08-14T17:00:27.104+02:00Comments on "What Comes Naturally": UTBILDNING: Geografiämnet - varthän?"What Comes Naturally"http://www.blogger.com/profile/07298232673404753554noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7204907759733516383.post-38210383487898577152010-11-23T08:11:09.547+01:002010-11-23T08:11:09.547+01:00En lärare som ska hjälpa eleverna till vidgade per...En lärare som ska hjälpa eleverna till vidgade perspektiv måste naturligtvis själv ha mött ett problematiserat demokratibegrepp i sin egen bildning. Du rekommenderade Hawksley, här kommer ett annat tips: Paul Collier“In Wars, Guns, and Votes, Collier has made a substantial contribution to current discussions. His evidence-based approach is a worthwhile corrective to the assumptions about democracy that too often tend to dominate when Western policy makers talk about the bottom billion.” — Kenneth Roth, The New York Times Book Review<br /> Titta gärna på Youtube clipp med Collier på TED. Dominique Moisi har också intressanta saker saker att säga i "The geopolitics of emotion" Finns klipp med honom på tuben också.<br /><br />TTTThttp://www.stromkullegymnasiet.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7204907759733516383.post-44098627870998459482010-11-22T19:09:08.658+01:002010-11-22T19:09:08.658+01:00Demokrati kan aldrig bli självklar och oproblemati...Demokrati kan aldrig bli självklar och oproblematisk. Jag bara höjde temperaturen lite genom att hävda att man aldrig kan tveka att sätta demokrati som ett undervisningsmål men därmed inte sagt att demokratins form, innehåll och uttryck är givna. Det ligger i lärarens profession att öppna världen för eleverna så att de möter andra perspektiv (på t ex globalisering, hållbar utveckling och demokrati) än de för givet tagna. Som du själv skriver: "...även om språket sätter ramar för vad man kan se och tänka, så händer det att man kan se fritt även om det är ytterst sällan och glimtvis..." Kan vi hjälpa eleverna att få sådana glimtar av andras perspektiv är vi på rätt väg tror jag.Tomas Torbjörnssonhttp://www.stromkullegymnasiet.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7204907759733516383.post-80533503594041590972010-11-22T13:17:50.203+01:002010-11-22T13:17:50.203+01:00Det du säger här - vad innebär det? Betyder det at...Det du säger här - vad innebär det? Betyder det att lagens och läroplanens påbud att undervisningen ska bygga på demokratiska värderingar gör demokratibegreppet oproblematiskt? Tänker du att mitt inläggs problematisering av begreppet "demokrati" kan skada demokratin? Eller kan en ifrågasättande inställning ge demokratin en chans att utvecklas och överleva?<br />DD"What Comes Naturally"https://www.blogger.com/profile/07298232673404753554noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7204907759733516383.post-21874380215903955482010-11-22T00:38:36.648+01:002010-11-22T00:38:36.648+01:00Att sätta demokrati som ett mål för undervisningen...Att sätta demokrati som ett mål för undervisningen i geografi tycker jag inte alls är problematiskt utan en självklarhet. Det är dessutom påbjudet utifrån såväl skollagen som läroplanen enligt vilka demokrati ska vara ett centralt begrepp i svensk skola. I Skollagen anges att undervisningen ska bygga på demokratiska värderingar samt att respekt ska visas för varje individs egenvärde. Det framgår dessutom att skolans främsta uppgift är att verka för att det demokratiska samhället utvecklas och överlever. Demokrati överlever inte av egen kraft men allt som lever förändras.Tomas Torbjörnssonhttp://www.kultgeog.uu.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7204907759733516383.post-74704943962155344092010-11-21T08:03:01.124+01:002010-11-21T08:03:01.124+01:00Det är bra att frågorna om hur demokrati och hållb...Det är bra att frågorna om hur demokrati och hållbar utveckling väcks när du läser våra texter. Det är det som är meningen. Vår ambition är att inte vara normativa men inte heller relativa. Det är svårt att balansera på eggen mellan att (tro sig)veta vad som är rätt och att veta att det är fel att tala om för andra vad som är rätt - därför att det kanske inte alls är rätt ur andras perspektiv. Jag vill sätta begreppen demokrati och hållbar utveckling i samma kategori som rättvisa. Hur man kan arbeta med rättvisebegreppet i geografiundervisningen visar också hur man kan arbeta med demokratibegreppet och med hållbar utveckling. De är alla värdefulla utgångspunkter för att identifiera olika perspektiv att se på dåtiden, samtiden och framtiden. De flesta frön blir aldrig blommor, de flesta ägg blir aldrig fåglar, de flesta intentioner blir aldrig förverkligade. (Fritt efter Hägerstrand) Det vi ser i ett landskap är resultat av intentioner som förverkligats av de som haft makt och medel att göra det. Därför finns frågorna kvar om hur samma landskap kunnat se ut om maktförhållandena varit annorlunda. Det är svårt att upptäcka det som inte syns - och på samma sätt lätt att ta det som syns för självklart. För vidare synpunkter på rättvisa se<br />http://www.aftonbladet.se/kultur/article8149844.ab M v h TTTomas Torbjörnssonhttp://www.kultgeog.uu.senoreply@blogger.com