(foto David Dickson)

söndag 18 augusti 2013

Café Klezmer på Aurorafestivalen


Oud - enligt Pedram Shahlai är detta
spansk-arabiska instrument gitarrens
urmoder.
 Klezmer

Aurorafestivalen bjöd på klezmerföresällning.
Dit gick jag, och blev ordentligt omtumlad.

Vad hände? Fylld av denna fråga, och fylld av livet gick jag dröjande från festivalens Café Klezmer i den sena fredagskvällen. Trollhättans augustimörker var ljummet i midnattstimmen. Den hetsiga rytmen från zigenska violiner hade öppnat en intensitet i mina känslor. Ett meditativt uttryck med rytm som väntar på att släppas loss i gitarrens spansk-arabiska urinstrument oud hade gett min intensiva känsla en riktning. Det finska dragspelets sammansmältning av ryska, svenska och romska influenser skapade en beredskap och vakenhet för mänskliga möten med sina melankoliska melodislingor och överraskande och ibland humoristiskt energifyllda inpass.

Pedram Shahlai
Vad hände? Pedram Shalai och hans band drog med publiken i en virvel av rytm och ett djup av känsla. Musiken och musikerna kombinerade en värme och en ironisk distans som fick kroppen att vilja dansa med själen. Överraskande och känslofyllt.

Klezmer är ursprungligen yiddish-kultur. Sedan medeltiden och fram till den dag som idag är har denna musikform mött andra musikformer i olika kulturer och det är därför klezmermusiken kan ge uttryck för allt från finsk melankoli och arabisk sensualism till amerikanska jazzinspirerade influenser. Hos Pedram Band kom alla klezmermusikens kontaktinfluenser från medeltiden fram till nuet till uttryck. Dit gick jag. Och vad hände? Enkelt nog - jag gavs tillgång till en rikedom av känslouttryck. Det var det jag var fylld av på min väg hem genom natten. Jag blev ordentligt omtumlad.  Det var det värt.



Wikipedia om Klezmer 

Lite om klezmermusiken i USA

En hemsida med original yiddish klezmer
(här hittar du en del länkar med riktigt häftig musik)

Lyssna på aktuella toppartister inom klezmergenren.


1 kommentar:

  1. Du som läser detta - den här bloggen förnyas inte längre, men om du vill läsa vad jag skriver idag, så klicka dig till bloggen Att Smaka Livet som jag har tillsammans med min bloggkompanjon Arletta. Välkommen dit.
    David Dickson (alias Ellington på den bloggen :) )

    SvaraRadera