(foto David Dickson)

torsdag 26 december 2013

En Finlandssvensk sångerska

Carola Standertskjöld
1941 - 1997

Den 21 december tänker jag i en helt annan riktning än tidigare. Då hörde jag ett minnesprogram på P2 om ”Finlands Carola” och nu är hon den första sångerskan med det namnet för mig.

Carola Standertskjöld. Aktiv mellan 1962 och 1982. Historien ska jag inte berätta här. Jag hade ingen aning om att hon fanns. Jag blev rörd av hennes liv och hennes karriär, och jag slogs av hennes röst och jazziga timing.

Du, som vill lära känna hennes historia kollar på Wikipedia eller på hennes släktträd på sajten geni.
Här vill jag ge tillgång till något av Carolas repertoar som sångerska.
Det blir jazz, visor, chansons, schlagers, protestsånger. Hon sjunger på svenska, finska, franska, jiddish, engelska.

Det var intressant att hon 1966 sjöng in ”Förbjuden lek”, en svensk översättning av Miriam Makebas stora hit ”Forbidden Games”

Lyssna till Miriam Makebas hit.
Lill Lindfors gjorde sin release med Bo Setterlinds version av låten ”Du är den ende” samtidigt som Carola Standertskjöld var klar med sin inspelning. Detta är kanske en av anledningarna till att jag inte hört denna fina sångerska förrän nu.

The Flame med text av Carola Standertskjöld




Carolas version 1972 av Simon & Garfunkels smycke Keep the Customer Satisfied



Den här finska versionen av Jackson nämns i P2-programmet både för dess på den tiden utmanande bild an könsrollerna med karln vid disken och kvinnan som putsar naglarna och även för den goda vänskap mellan de två aktörerna som inspelningen visar.


En tidig inspelning av Perfidia (1965):



Seize the time 1970 (av Elaine Brown, aktivist och senare ordförande i Black Panther Party 1974 - 1977):


Sota 1969 (protestsång):


Här kommer en länklista med fler låtar med Carola Standertskjöld:
Água de beber (1966)
C'est Joli La Mer (1965) spelades in i - 20 grader C
La Mamma (franska)
En vintersaga (finsk version) troligen en av hennes sista inspelningar.
Tuutulaulu
Rozhinkes mit Mandlen 1972 (jiddish)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar