(foto David Dickson)

söndag 1 september 2013

Georges Tournois 2




Detta är andra delen av Georges Tournois dagbok från andra världskrigets första år.
Liksom den tidigare delen publicerar jag detta i syfte att tillgängliggöra materialet som det historiska dokument det är. För nu levande släktingar till Georges Tournois är dokumentet naturligtvis också av värde, dels för att det ger en bild av Georges som person, dels för att det innehåller viss information om personliga förhållanden i släkten. För personer med intresse för orten St Leonard med omnejd och dess lokala historia med information om personer och händelser i området finns också intressanta upplysningar att hämta. Innehållet i dokumentet består dock i huvudsak av dagskommentarer till krigshändelserna i världen.

This is the second part of Georges Tournois diary from the first year of World War II. 
As in the previous part, I publish this in order to make it available as a historical document. For living relatives of George Tournois the document is also of value, partly because it gives a picture of George as a person, partly because it contains some information about personal relationships in the family. For people with an interest in St Leonard and its local history with information about people and events in the area there is also interesting information to be gained. Mainly, however, the document consists of daily comments on events of the war in the world.

Ceci est la deuxième partie de Georges Tournois journal de la première année de la Seconde Guerre mondiale.
Comme dans la partie précédente, je publie ceci pour rendre le matériel disponible qu'un document historiques. Pour famille vivant de George Tournois ce document est naturellement aussi de valeur en partie parce qu'elle donne une image de George comme personne, en partie parce qu'il contient des informations sur les relations personnelles dans la famille. Pour les personnes intéressés de St Leonard et son histoire et des informations sur personnes et événements dans la région ils ont également information intéressante à gagner. Le contenu de ce document, cependant, se compose principalement de commentaires quotidiens sur les événements de la guerre
.

  



























































söndag 25 augusti 2013

Tradition och nytt: Spelmansstämma på Baldersnäs

Bildkälla: bloggen "Hipp som Happ"
(med fina bilder från just Baldersnäs)


Igår var jag på Baldersnäs och lyssnade på svensk folkmusik på spelmansstämman där.

Svensk folkmusik, ja - en ”engelska” från Dalsland visade sig vara närbesläktad med en välkänd internationell shanty, känd som ”What Shall We Do with the Drunken Sailor”, och en av de saker som rev ner störst applåder var när instrumentmakaren och multiinstrumentalisten Alban Faust bytte ut nyckelharpan och säckpipan mot sin stålsträngade gitarr och spelade ekvilibristisk amerikanskinspirerad ”fingerpicking” tillsammans med ett band kallat Iron Brothers.

Och med Alban Faust blir det världsmusikinspirerat på många sätt, som när han spelar sin nyckelharpa tillsammans med Josué Trellar på sydamerikansk panflöjt.

Bildkälla: Alban Fausts hemsida
På stora utomhusscenen, uppe i Stallet och överallt i prång, på gräsplättar och bersåer spelades det, och det var kanske lite synd att detta evenemang sammanföll med den populära matmässan på Not Quite i Fengersfors, för medan Not Quite hade besökare i tusental kunde man idag på Baldersnäs räkna publiken till drygt hundratalet. Men det var ändå ett mingel, med spännande möten både med musik och med nya människor.


Bilder från föreställningarna:
Alban Faust och Josué Trellar bland andra
spelar en uråldrig dalsländsk "Åttmänning" (foto DD)



Bruno från Skåpafors leder en dragspelsgrupp.
Här spelas Kväsarevalsen (foto DD)






























Här kan du höra Alban Faust och Thomas Fredriksson spela Polska från Bäckefors vid ett annat tillfälle:



Länk till Alban Fausts hemsida

.

söndag 18 augusti 2013

Café Klezmer på Aurorafestivalen


Oud - enligt Pedram Shahlai är detta
spansk-arabiska instrument gitarrens
urmoder.
 Klezmer

Aurorafestivalen bjöd på klezmerföresällning.
Dit gick jag, och blev ordentligt omtumlad.

Vad hände? Fylld av denna fråga, och fylld av livet gick jag dröjande från festivalens Café Klezmer i den sena fredagskvällen. Trollhättans augustimörker var ljummet i midnattstimmen. Den hetsiga rytmen från zigenska violiner hade öppnat en intensitet i mina känslor. Ett meditativt uttryck med rytm som väntar på att släppas loss i gitarrens spansk-arabiska urinstrument oud hade gett min intensiva känsla en riktning. Det finska dragspelets sammansmältning av ryska, svenska och romska influenser skapade en beredskap och vakenhet för mänskliga möten med sina melankoliska melodislingor och överraskande och ibland humoristiskt energifyllda inpass.

Pedram Shahlai
Vad hände? Pedram Shalai och hans band drog med publiken i en virvel av rytm och ett djup av känsla. Musiken och musikerna kombinerade en värme och en ironisk distans som fick kroppen att vilja dansa med själen. Överraskande och känslofyllt.

Klezmer är ursprungligen yiddish-kultur. Sedan medeltiden och fram till den dag som idag är har denna musikform mött andra musikformer i olika kulturer och det är därför klezmermusiken kan ge uttryck för allt från finsk melankoli och arabisk sensualism till amerikanska jazzinspirerade influenser. Hos Pedram Band kom alla klezmermusikens kontaktinfluenser från medeltiden fram till nuet till uttryck. Dit gick jag. Och vad hände? Enkelt nog - jag gavs tillgång till en rikedom av känslouttryck. Det var det jag var fylld av på min väg hem genom natten. Jag blev ordentligt omtumlad.  Det var det värt.



Wikipedia om Klezmer 

Lite om klezmermusiken i USA

En hemsida med original yiddish klezmer
(här hittar du en del länkar med riktigt häftig musik)

Lyssna på aktuella toppartister inom klezmergenren.


söndag 11 augusti 2013

Folksjälar i möte

Det här var bra.
Här är några som för en gångs skull tar fram det man ibland skulle vilja kalla folksjälen. En svensk, en afrikansk folksjäl, det moderna och det traditionella i båda - en spännande och ekvilibristisk musikblandning. Och mitt i den mixen en diktens nytändning hos den kanadensiska ”spoken word-artisten Sophia Baig, vars muslimska  bakgrund fritt låter sig uttryckas i en naken individualism som närmast verkar hämta inspiration från 50-talets beat-generation.
Den Fule

Sågs och hördes - inspirerade till dans, rörelse och eftertanke på Not Quite i Fengersfors igår (2013 08 10)

Så här annonserades deras föreställning:

”De världsturnérande musikaliska kosmopoliterna i Den Fule släpper nu sitt fjärde album Contrebande i samarbete med koraspelaren och sångaren Solo Cissokho, sångerskan Adama Cissokho från Senegal och spoken word-artisten Sofia Baig från Kanada. Ett livfullt och lyhört möte mellan västafrikansk och nordisk folkmusik som här har lett till en originell syntes genomsyrad av lustfyllt musicerande” (Källa Not Quite hemsida: http://notquite.se/arkiv/artikel/den_fule )
Sophia Baig

Nederst på denna sida hittar du information om gruppens
turnéprogran i augusti 2013.

Här hittar du information om deras senaste platta:
http://www.kakafon.com/downloads/kakacd014.pdf


Lyssna (mp3): Solo Cissokho på kora.
Solo Cissokho

Lyssna (mp3): Sofia Baig


Hemsida ”Den Fule”

Här läser du om instrumentet kora

Adama Cissokho

Turné i augusti 2013:
Fre 9
Hässelby slott, Stockholm folkfestival
Lör 10
Not Quite, Fengersfors
Mån 12
Klockaregården, Gösslunda
Tis 13
Kulturkalaset,
Göteborg
Ons 14
Brännö
Värdshus
Fre 16
Malmöfestivalen
Sön 18
Folkmusikfest på Hallandsgården, Halmstad

tisdag 30 juli 2013

Walter Dicksons romaner

Walter Dickson 1971
Walter Dickson 1916 - 1990
Romaner

Jag har läst och återupptäckt en romanskatt. Läs och upptäck Walter Dicksons romankonst du också. Böckerna finns att låna på de flesta svenska bibliotek.

Ett av hans viktigare teman är emigrationen till Amerika, där hemvändandet till Sverige ger spänning i bilden av kultur och politik i Sverige och USA.  Samtidigt är gestaltningen av huvudpersonernas inre liv hans metod och främsta stilgrepp. En intressant och medryckande kombination.
Du bloggläsare - Skriv gärna en kommentar när du läst någon av böckerna!

Kritiker har gjort jämförelser mellan Walter Dicksons emigrantskildringar och Wilhelm Mobergs. Författaren Artur Lundqvist säger t. ex. att medan Moberg är realismens skildrare av emigrantlivets stora skeenden, skapar Walter Dickson den inre upplevelsens realism. Själv säger Walter Dickson i boken Mitt Halland: ”... jag försöker göra den inre realismen till mitt instrument ...” (1979, s 146).

Skallgång (1946)
Walter Dicksons första roman.
Bonderoman från Västergötland mot slutet av 1800-talet. (källa: Svensk Uppslagsbok (http://svenskuppslagsbok.se/tag/bror/page/5/ )

En dramatisk historia om kärlek, hat, vänskap och förslagenhet i en storbondefamilj i 1860-talets Sverige. Romanen utspelar sig då skogsbolagen började lägga under sig bondeskog med mer eller mindre kriminella metoder. Karl Ivarsson är storbonde med skog och steniga åkrar. Berättelsen skildrar de konflikter som uppstår i hans liv när jord och skog blir möjliga att sälja för pengar. I grunden ligger konflikten mellan det gamla självförsörjande samhället med arbete, kyrklighet och ålderdomliga hedniska trosföreställningar å ena sidan och å andra sidan den gryende moderniteten med penninghushållning, kapitalistisk utsugning och individuell frihet. Berättelsen följer huvudpersonernas tankar och känslostormar i de konflikter som uppstår inom familjen, mellan grannar och med den begynnande skogsindustrin när Karl Ivarsson brottas med tanken på försäljning av gården. (DD)

Vid havets rand (1948).
Roman om emigranter till USA 1880-talet.
Walter Dicksons andra roman.
Del 2 i serien inledd med Skallgång. Några hallandsbönder emigrerar till Amerika och lämnar sina gårdar i hustrurnas och de gamlas vård. Denna del handlar om Erling och Lena på Åbacken, om Erlings längtan ut och hans hemkomst från kolgruvorna i Pittsburgh, sjuk och utsliten, till en hustru som vuxit med ansvaret, känner alla gårdens sysslor och förstår sig på både brännvins- och foderköp.
(http://www.legimus.se/work/details?workId=70833e54-112f-406e-8058-d6122f6f7e38 )

I sin berättelse om bondevardag och emigration kring 1880, handlar denna lilla roman också om hur en människa kommer fram till livsavgörande beslut och hur dessa beslut kommer till en människa. (DD)

Händerna (1950).
Händerna är ingen roman utan en serie prosapoetiska berättleser kring temat människans händer. Walter Dickson börjar nu att renodla den inre berättelsen. Här är det ett inre kameraöga som ser det som händer och som registrerar upplevelsen. Barnets upplevelse av möten med vuxenvärlden, upplevelsen av att läsa tidningens lördagsbilaga, upplevelsen av att simma, den älskandes upplevelse av kärleksakten, barnafaderns upplevelse av födandet. Berättelserna om Händerna följer skeenden i några människors liv, och skildrar den inre upplevelsens verklighet. (DD)

Storbasens saga (1951).
Roman. "Storbasen", sprängarbas vid bygget av Norra Stambanan berättar om sitt liv, om arbetet, politiken, kärleken, äktenskapet och sina tankar inför döden. Berättarjaget, den unge sonsonen, får en resa i den gamles verklighet som återges med den inre realism som nu har utvecklats till ett av Walter Dicksons kännemärken.  (DD)





Carmania (1952).
Roman. Här börjar Walter Dicksons berättelse om huvudpersonen Lars och hans amerikanska livsresa. Lars är den lättsamt allvarsamme äventyraren, som med pappa Storbasens omtänksamma socialism som bakgrund, ändå vill pröva livet utan färdiga lösningar. Året är Storstrejksåret 1909 och Lars gläds åt att få pröva egna vägar samtidigt som den växande arbetarrörelsen hemma i Sverige ger tankar han inte vill släppa. Amerikafartyget heter Carmania och resan ger försmaken både av den frihet och det förtryck som också sätter färgen på amerikaemigrantens liv. (DD)



Amerika (1954)
I romanen Amerika är det upplevelsen av att vara immigrant i första världskrigets USA som skildras. Lars, Gunhild och femårige sonen Roy lever mitt i ett Amerika som sjuder av skaparglädje, tävlingsanda, hänsynslös utslagning och förtryck. Lars är en nydanare både i planlösningar och finansieringsformer i de hus han bygger på spekulation. När han försöker bygga billigt och bra för arbetare och fattiga är det både sin amerikanska frihetslängtan och sin bakgrund i svensk arbetarrörelse, som han uttrycker. I spåren av USAs indragande i första världskriget prövas den amerikanska frihetsdrömmens trovärdighet, i såväl ungdomsvännen Knuts vapenvägran som i  huvudpersonernas reaktion på den förföljelse som deras tyska immigrantvänner utsätts för. (DD)


Oceanisk hemfärd (1955).
Roman. Den amerikanska frihetsdrömmen ifrågasatt av Lars, som med sin positiva livssyn har prövat möjligheternas land. Nu mörknar framtidsutsikterna i första världskrigets spår då främlingsfientlighet och trångsynt patriotism gör sig breda. Vännen Knuts självmord när hans vapenvägran leder till rättsliga tvångsåtgärder väcker frågor om frihet som Lars inte kan släppa. Hustrun Gunhilds livshotande sjukdom sätter Lars positiva livsinställning på hårda prov. Beslutet att resa hem, återvändandet till hemlandet, blir en inre resa där det nya och det gamla byter plats och där olika frihetsdrömmar ställs mot varandra och vävs in i varandra. Allt detta skildras genom femårige sonen Roys ögon och sinnen med barnets undran, rädsla och nyfikna försök att förstå. (DD)

Marie! Madrid! (1956).
Roman. Att söka sin väg till kärleken. Att hitta vägen till ett verkligt möte med den man åtrår och älskar. Huvudpersonen Roy från Walter Dicksons Amerikasvit gör en upptäcktsresa i sin styrka och sin svaghet i detta möte. I denna upptäcktsresa ser Roy tillbaka på sin ankomst till det nygamla landet. I det första mötet med morföräldrarna blir ömheten och den självklara viljan att göra väl det som överbryggar rädsla, sorg och främlingskap. En grannpojkes självmord blir ett test-case eller en prövosten för medmänskligheten, som sedan återkommer när Roy möter sorgens och hatets motstånd hos sin älskade och i samtidens politiska verklighet. Modern Gunhilds sjukdom, där döden sånär får henne fatt, synliggör lustens livsstyrka. I den tidens politiska uppmarschtid inför andra världskriget ställs just lusten, ömheten och medmänskligheten mot hatet, rädslan och främlingskapet. Detta är en sorgens och kärlekens nära-dödenberättelse, där medmänsklighetens möjlighet prövas. Ytterst kopplar Walter Dickson  individen och samhällsskeendena till varandra och ställer frågan om medmänsklighetens roll i politik och kärlek.
I denna roman tar Walter Dickson också ett första steg mot ett nytt romantema - steget från upptäcktsresan i sig själv till upptäcktsresan i "den andra". (DD)

Solgömma (1957).
När han gestaltar Roy och Marie i äktenskapet, är det livsdansen och samspelsleken som är i Walter Dicksons berättares skådaröga. I romanen Solgömma avslutar han sin skildring av resan hemifrån till home och hem igen med att landa i ett hemma, där nuet skapas. Det sker i en dans som sammanflätar nu med då.  (DD)








Livsens dag (1959).
Med en blinkning åt amerikasviten tar Walter Dickson ett steg tillbaka, och ser med inspiration från farfar Storbasens framtidsblick på den begynnande modernitetens arbetare när de tar steget in i amerikaniserad upplevelsevärld. I Livsens dag är det en drömlikt halvt definierad tidsepok av 1940-tal och tidigt 50-tal, just när den amerikanska musik- och automobilkulturen ligger i sin linda, och svenska arbetarungdomar finner en lite fränare livsstil att kontrastera mot en äldre, präst- och bonderotad moral. (DD)

Batteristen (1959).
I denna roman om livets ljus- och skuggsidor blommar Walter Dicksons gestaltning av den inre upplevelsen. Här har Dickson tagit steget fullt ut från det halvt självbiografiska berättandet till en skapande fiktion där hans livserfarenhet och skarpa blick utåt och inåt får spelrum. Sladdbarnet Gösta, som är länken tillbaka till romanen Livsens dag, ser rytmernas budskap i människors otänkta ord och rörelser. Som vuxen lyssnar Gösta tillbaka på denna outsagda mångtydighet han som barn registrerade, och genom sitt musikskapande söker han sätt att förhålla sig till det svårtydda. I Batteristen skymtar nya, råare och fritt betraktande sidor i Walter Dicksons repertoar som berättare, och det sker bland annat genom den berättarteknik han nu har i sin hand. Så här beskrivs detta i baksidestexten till originalutgåvan: "Dramatik och sensuell spänning kännetecknar denna roman med dess tragiska upplösning, och Dicksons stil rör sig här mer fritt och med större omedelbarhet än på länge". Och romanfiguren Gösta uttrycker kanske också en del av hur denna inre realism kommer till: "Man var som en liten kamera som sprang omkring på ben, skrattar han. Men nu framkallar man bilderna" (Batteristen 189). 
(DD)      

Dödsens liv (1960).
Här utvecklar Walter Dickson sitt författarskap till en ny storhet. I Dödsens liv ger han liv åt människans möte med döden. I ljuset av den visshet som den döende upplever i dödens närhet klarnar livets detaljer och helheter på ett nytt sätt. Walter Dicksons berättarteknik, där det inre livet och den inre upplevelsen är i fokus, kommer här till sin fulla rätt. Romanens berättarjag, Anna Cecilia, tar oss med i den värld av smärta och klarhet hon upplever. De ord och åtbörder som den döendes omgivning lätt uppfattar som obegripliga tecken på förvirring blir här så tydliga signaler från en öppenhet mot livet som vardagen ofta inte tillåter.




Månresa: roman om tecken i en ny tid (1962).
Walter Dicksons sista roman. Efter denna roman gav han ut ett flertal böcker i olika genrer, men detta är slutpunkten för hans romanberättande. Hans romansviter tidigare var vuxna ur hans egen barndoms och ungdoms medvetande. Här växer berättelsen ur hans kännedom om och inlevelse i ett medvetande i en annan generation än hans egen. Den revolterande ungdomen på 1950-talets slut, ett medvetande som han lärt känna i nära möte med sina egna barn och deras generation. I Månresa hämtar Walter Dicksons berättarjag sin berättelse ur det medvetandet och lånar dess röst.

Gudrun är dotterdottern till den döende Anna Cecilia i den föregående romanen Dödsens liv. Nu är Gudrun i en revolt mot föräldragenerationen, en revolt som för henne ut i kriminalitet och i en sexuell frihet som blir en självdestruktiv parodi på föräldrarnas välkontrollerade frigjordhet. Hennes streetsmarta överjag gör henne delaktig i en kidnappningssituation. I de relationer och konflikter som denna situation skapar, blir hennes kluvna jag en stridsplats mellan de olika jagens röster. I Gudruns inre dialoger gestaltar Dickson med stor insikt det kluvna jagets grammatik, samtidigt som berättelsen håller läsaren i spänning om utgången av dramat. I Månresa har Walter Dickson också med en nyskapande berättarteknik gett en bild av det inre jaget, dess konflikter och det splittrade jagets läkning.
(DD)


Broadway Blend: Emigrantberättelser (1973).
Här går Walter Dickson djupare i sina källberättelser om emigration och återvändande, samtidigt som ett samtidsperspektiv ger berättelserna från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal relevans för nutida läsare.









Sacco och Vanzetti: en lyrisk krönikeberättelse (1977). En berättelse om två italiensk-amerikanska anarkister som avrättades i USA 1927. Boken ligger också till grund för en musikdramatisk uppsättning som Walter Dickson gjorde i samarbete med Skånska Teatern 1977. Peter Oscarsson regisserade och Rolf Lassgård spelade huvudrollen.





Andra titlar av Walter Dickson:
Perspektiv från Stigberget (1942). Walter Dicksons litterära debutbok. Kåserier och tankar kring livet och Göteborg. En novellsamling med berättelser från en mustig göteborgsmiljö i det gamla Masthugget.  

Det gamla huset (1943). Göteborgsberättelser. Masthuggsnoveller. Novellsamlingen skildrar invånarna i en gammal hyreskasern i Göteborgs Masthugget. Stilla och försynt berättas om dessa fattiga, hårt arbetande människor, som livet farit omilt fram med ... Men även hos husets ruggigaste gestalter hittar författaren glimtar av levande och varm mänsklighet. (Svenska Arbetarskildringar 1931 - 1944. Bibliotekshögskolan, specialarbete 1978: 176a)

Störst av allt är kärleken (1945).

Hammare och sälgpipa (1946).

Det eldröda landskapet (1948). Ett skådespel i psykiatrisk miljö i två akter.


Masker och en klippa (1949).

Hjärtfäste och hungertorn (1953).

 Mitt Halland (1953).

Det vidgade jaget (1953).

En livslivets diktare (1956). En analys av den finlandssvenske diktaren Gunnar Björlings författarskap.

Helhet i snitt och vinklar (1957).

 Ur min anteckningsbok (1958).

På upptäcktsfärd i Ätradalen (1961).

Halländsk horisont (1962).

Solaglaning (1964). I samarbete med fotografen Gillis Häägg.

Jävlafora (1966).  

Lasse i Gatan och andra Hallandssägner (1969). 

Vart har folket tagit vägen? (1971). 

Fabler och småstycken från öst och väst (1971).



Vägakantspredikan (1975). 

Ringen i djupet (1977).

Perspektiv på Kina (1980).

Vad är boxning? (1982). 

Folkafora (1983).



Du bloggläsare - Skriv gärna en kommentar när du läst någon av böckerna!