(foto David Dickson)

onsdag 18 februari 2015

En diskussion om antisionism

Igår skrev jag ett blogginlägg om hur viktigt det är att lära sig skilja mellan antisemitism och antisionism. Jag menar att antisemitism är en avskyvärd rasism som riktar hot och terror mot bland annat judar. Antisionism, å andra sidan, ser jag som en kritik och ett avståndstagande till en politisk rörelse - sionismen. På samma sätt som man kan vara antifascist eller antikommunist utan att fördenskull vilja utföra attentat eller hot, kan man också vara antisionist.

Antisionismen, som jag ser på saken, analyserar, kritiserar och skapar opinion mot den politiska rörelse som styr staten Israel och som förbryter sig mot folkrätten, bland annat genom att utöva en apartheidpolitik mot den palestinska befolkningen. 
Enligt min mening måste den antisionistiska kritiken glasklart ta avstånd från all antisemitism för att vara trovärdig. Antisemitiska och antijudiska grupper gör sig idag breda. Själva kännemärket för dessa är att de medvetet blandar ihop kritiken mot sionismen med sitt judehat. Kännetecknet för en trovärdig antisionism är att antisemitism och judehat avvisas.

En sida av saken, som jag inte beaktade när jag skrev mitt inlägg igår är att sionismen som politisk rörelse kan ha andra sidor än de som kommer till uttryck i Israels ockupations-och apartheidpolitik. Anita Goldman, en judisk göteborgsförfattare som jag hyser stort förtroende för, skrev i DN idag en kommentar till Benjamin Netanyahus uppmaning till Europas judar att flytta till Israel. Själv får jag associationer av Netanyahus uppmaning till sionismen som en rörelse som har välkomnat judeförföljelser då de gör judar mer benägna att ansluta sig till staten Israel.

Anita Goldman är inte främmande för kritik mot Israel. I dagens artikel uttrycker hon en djup ”avsmak för och förtvivlan över israelisk politik och samhällsutveckling och över den ockupation av ett annat folk som nu pågått i 48 år.” Och hon svarar Netanyahu med att säga att Israel är det ”utan tvekan fysiskt farligaste landet för en jude att uppehålla sig i.” I sin kritik mot Netanyahus uppmaning till judar att lämna Europa likställer hon i praktiken hans regering med de islamistiska terrorister den säger sig bekämpa. Netanyahaus uppmaning avslöjar enligt henne ”ett synsätt som bygger på isolationism, separation och antingen-eller-tänkande av det slag som såväl islamisterna som den nuvarande israeliska regeringen står för.”

Anita Goldman kritiserar alltså aspekter av den sionistiska staten, men hon pekar också på andra sidor hos den sionistiska rörelsen. Hon menar att när sionismen uppstod - långt före andra världskrigets fasor - fokuserade den på ”en vision av folklig och kulturell pånyttfödelse”.  Och hon nämner hur rörelsen ville återuppliva det stelnade liturgiska språket, vilket som jag ser det kanske skulle kunna jämföras med Martin Luthers och protestantismens återupplivande av den stelnade katolska litanian genom att kräva att bibeln skulle översättas till människors modersmål så att alla själva kunde läsa den. Anita Goldman nämner också hur sionismen vitaliserade den hebreiska kulturen genom att skapa nya kulturyttringar och hon ser kibbutzrörelsen som ett kreativt och nyskapande projekt initierat av den sionistiska rörelsen.  


För mig som antisionist är det nödvändigt att se att sionismen inte är en entydigt brottslig rörelse. Liksom Anita Goldman har människor funnit något ”djupt berörande och engagerande” i dessa sionistiska projekt. Först när jag söker dessa rötter för dagens sionistiska rörelse kan min kritik mänskligt sett bli trovärdig - även för mig själv.

(Du som gillar eller ogillar detta inlägg - kommentera)

Om du vill - läs på min blogg om Céline-Marie Dicksons roman Oradour, som handlar om krigsbrott och förlåtelse - en akut frågeställning efter Andra Världskriget och en akut frågeställning nu.

.

tisdag 17 februari 2015

Vi lär oss av det som händer. Eller?

40 000 demonstrerar i Köpenhamn
(pressbild)
Tre människor har dödats och flera skadats i samband med ett terrorangrepp i Köpenhamn mot ett demokratimöte och mot en synagoga. Ett svar på terrordådet var en demonstration i Köpenhamn med 40 000 deltagare. Mitt i det tragiska är det underbart att se att människor vill manifestera sin kärlek till demokrati, yttrandefrihet och ett humant samhälle.

Det är underbart att se att 40 000 människor gemensamt visar att demokratin måste skyddas och att antisemitism är avskyvärt och oacceptabelt.

Underbart skulle det också vara att se 40 000 människor manifestera sin medmänsklighet när palestinska civila mördas av israelisk militär. Detta har inte skett här ännu, men möjligheten är öppen. 

För att det ska ske krävs att människor ser skillnaden mellan antisemitism och antisionism. Antisemitism är en avskyvärd rasism riktad mot judar bland annat. Antisionism är en helt annan sak. Antisionism är avståndstagandet från en politisk organisation. Att ta avstånd från sionismen är ett motstånd mot den rasistiska organisation som styr staten Israel och som bedriver en apartheidpolitik och utövar terror mot det palestinsk folket.

Attentatsmannen i Köpenhamn såg inte skillnaden mellan antisionism och antisemitism. 

Det är viktigt att se den skillnaden. 
Att avslöja Israels och sionismens apartheid och världspolitiska falskspel är den sanningsälskandes plikt - att utpeka alla judar som fiender är nazistens propagandaknep. 

Det var underbart att se 40 000 människor gemensamt visa att demokratin måste skyddas och att antisemitism är avskyvärt och oacceptabelt.

Underbart skulle det också vara att se 40 000 människor manifestera sin medmänsklighet när palestinska civila mördas av israelisk militär. Detta har inte skett här ännu, men möjligheten är öppen.

(Du som gillar eller ogillar detta inlägg - du är välkommen att kommentera!)

.

måndag 26 januari 2015

Jag är trött på religioner.

En djupt troende person som jag ofta och gärna talar med, sa en gång: ”Jag är inte religiös!” Samma sak sa en känd f.d. svensk ärkebiskop vid ett seminarium 2010 med en filosof och en judisk rabbin.
Alla människor har en tro. Ateister, gudstroende, agnostiker har alla ett sätt att förhålla sig till erfarenheten av det heliga. Så uttrycker sig den filosof som deltog vid det nämnda seminariet 2010. Och det heliga - det är livet och döden, att vi människor dör och att vi vet att vi ska dö. Att människor lever och att alla vill skapa en mening med sin utmätta stund på jorden. Sådan tro är inte religion. 
Religion är när människor med makt försöker kontrollera människors erfarenheter av det heliga. Religion är system av tankar kring människors erfarenheter av det heliga. Religion är system av tankar som används för att utöva makt.
Jag är trött på religioner. 
Jag högaktar människors ärliga försök att skapa mening med sitt liv och sin död. Men den som menar att en enda väg är den rätta för andra, den har glömt att det är fråga om just försök. Den som söker utöva makt genom att göra sin tro till religion, den förtjänar kritisk granskning. Den som öppet vill diskutera sina erfarenheter av det heliga, dela med sig och öppet jämföra med andras erfarenheter av detsamma, den betraktar jag som mentalt frisk.
Jag är trött på religioner.
Bildkälla:Atheist Republic
OBS: även ateismen är ett försök att finna mening med liv och död (DD).


En inspirationskälla till mina tankar här: 
Marcia Sá Cavalcante Schuback
Att tänka i skisser: essäer om bildens filosofi & filosofins bilder (Glänta produktion, 2011)

söndag 25 januari 2015

Boko Haram, billig medicin och romska tiggare

De senaste tre dagarna har jag lagt ut tre olika petitioner på min facbooksida. Det är organisationen Avaaz som står för petitionerna och de gäller följande tre frågor: 

  1. En uppmaning til FN att sammankalla ett omedelbart möte i Säkerhetsrådet för att få till stånd effektiva åtgätder till skydd för civilbefolkningen i Nigeria mot terrororganisationen Boko Harams härjningar.
  2. En uppmaning till president Obama inför hans resa till Indien. Indien har patentlagar som möjliggör för indiska företag att tillverka viktiga mediciner mot HIV, malaria och cancer till ett pris som även fattiga människor har råd till. Detta vill amerikanska storbolag stoppa. USA har hotat införa handelssanktioner mot Indien om de fortsätter tillverka dessa mediciner. Petitionen uppmanar Obama och andra ledare att istället se till att Indien kan fortsätta förse fattiga människor med livsviktig medicin.
  3. En uppmaning till EU-kommissionen att vidta åtgärder som stoppar diskrimineringen av romska medborgare i EU. Petitionen föranleds av de förslag om förbud mot tiggeri som kommit upp i olika länder: ”It is a direct consequence of the discrimination citizens of the European Union face in their homelands that they feel compelled to travel to other countries to secure their income by begging.” 

Jag tycker det är glädjande att se att petitionerna om Boko Haram och om Indiens medicintillverkning samlar vardera ca en million underskrifter. 

Samtidigt tycker jag det är skrämmande att uppmaningen att stoppa diskrimineringen av romska medborgare knappt når 500 underskrifter på tre dagar. Och jag vill fråga mina läsare - vad är det som gör er villiga att stödja rättigheterna till skydd och vård till människor i Indien och Afrika men inte vill stödja exakt samma rättigheter för romerna i Europa? Diskrimineringen av romer innebär just precis detta - i flera europeiska länder utsätts de för våld, de förvägras rätt till sjukvård och dessutom har de inte självklar rätt till skola och utbildning.

Min uppfattning är att tiggeriet är en sista utväg att skaffa pengar till en bostad, till sjukvård man behöver, till utbildning eller till köp av något man behöver för livets uppehälle. Få av de tiggare som kommit hit har tänkt sig att bosätta sig här. De vill bo hemma, men de försöker samla ihop till något de behöver. 

Jag störs av tiggeriet, men hittills inte av någon tiggare. Min uppfattning är att ett förbud mot tiggeri är att frånta människor i nöd deras sista utväg. Tiggeri är inget människor ska behöva förnedra sig till. Den intelligenta åtgärden är i detta fal att ge dessa fattiga deras fulla medborgerliga rättigheter. EU-kommissionen kan tvinga länder som Frankrike, Rumänien och Bulgarien till det. Det kan du stödja, du som störs av tiggeriet.


Så jag undrar vad får dig att inte vilja detta? 










måndag 19 januari 2015

Vad sägs om internationell solidaritet?

Lyssna på John Pilger och förstå
  • att när vi ska bekämpa fascismen i form av ISIS,
  • när vi ska bekämpa fascismen i form av Boko Haram,
  • när vi ska bekämpa fascismen i form av nyfascismen i Europa,
  • då måste vi samtidigt bekämpa fascismen i form av USA:s och Europas terrorism i Irak, Palestina, Syrien …
Jag vill påstå att det är detta som kamp för demokrati innebär.

John Pilger, journalist och författare
bildkälla: John Pilger Official Website.

torsdag 1 januari 2015

What can you know for sure?

Tapestry by Annika Ekdahl
Dalsland's Museum May 1, 2011
(photo: Eva Dickson)

Do you believe in a God? An almighty God? 
If you do, then the almighty God is great. Greater than you, greater than I, greater than any human being, and even greater than the world as we know it. 

If you believe in an almighty God, the God will speak its will.
We human beings will try to understand.

If you believe in an almighty God, you cannot claim to know all about the God’s will. An almighty God is infinite and a human being is finite.

Because you are finite you are smaller than an almighty God, and you must allow that God and his will are greater. And no finite being can know all about the infinite. 

If any of us should claim full knowledge of the will of God, that’s the sacrilege of thinking oneself greater than God.
If you should make believe that you know the exact meaning of God’s will, then you have put yourself in God’s place.
If you should make believe that your knowledge of God’s will is the only valid knowledge of God’s will, then, in fact, you are making yourself greater than God. 

To know one’s smallness is to admit that all one’s best knowledge is a sketch, a try.
The wisdom of this knowledge is to allow others to seek their relation to the power of the universe.

Do I believe in an almighty God?
I don’t.
However, I know that there is a power within me that is greater than myself.
I know that there is a power within me that is the source of all my strength.
To know my smallness in relation to this power is to know the incompleteness of my understanding.

If you are a Bishop or Pope, a theologist, an Imam, a Rabbi your wisdom is to know that you are a human being and that as a human, your knowledge of your God’s will is never complete.

If you are a secular scientist or philosopher your wisdom is to know that your knowledge of the world and the universe is never complete. 

It is a source for sadness when anybody claims that his or her way to knowledge should be the only way.
It is a source of joy for all of us humans to know that our knowledge of the world and the universe is never complete.

text copyright © David Dickson


For illustration go to this link (Richard Bowman, artist, painter, Kansas City, MO, USA)

onsdag 17 december 2014

Vinterhovar

Nu blir det vinter, och då kommer våra hovslagare Henrik och Frank och skor hästarna med snösulor och broddar. Broddarna kom på i grevens tid, för sen kom det underkylda regnet med isbark på våra vägar och stigar. Och snösulorna håller hovarna rena, inte bara från snöstyltor, men även från leran som plågat oss hela hösten i hagarna och som fortfarande pyser upp när hästarna trampar på markens tunna isskorpa.

Idag gick det lugnt tillväga. Frank var nu en känd person för alla tre hästarna som gillade läget och till och med lät slickstenen stå obegagnad. Det blev tillfälle att titta lite närmare på en del moment som tillpassning av skon och slutfilning och nitning på piedestal.

Frank visar upp hur skon passar.
Nu är det vinter och mörkt och extrabelysning
finns med på verktygslådan.


























Vänster bak är skodd och höger bak
är verkad och klar att skos.


























Henrik slår fast höger baksko,
med en munfull söm mellan tänderna.
Snösulan är på plats.

Foten på pedestal var lite obekvämt sist, men nu går det bra.

Så här kan man stå en bra stund när man gillar läget.
Sömspetsarna nitas så skon sitter kvar.