(foto David Dickson)

lördag 12 februari 2011

Nationella-provhysterin dödar kunskapen

Kunskapens riddare?

Jan Björklund och regeringen vill förbättra skolan. Kunskapen ska vara i centrum. Kunskapssamhället kräver en kunskapsskola. Det är min egen slogan som lärare, och Jan Björklund skulle nog gärna låna den och göra den till sin. Men slogans är inte hela receptet. Det är många ingredienser som måste till för att lärandet ska fungera. Från USA hämtar jag ett visdomsord i denna diskussion. Det är Diane Ravitch, som har varit utbildningsansvarig under såväl George Bush d.ä. som under Bill Clinton, som säger att
Diane Ravitch

” We need better-educated teachers who have degrees in the subjects they teach; we need principals who are themselves master teachers, since they are the ones who evaluate and support the teachers; and we need superintendents who are knowledgeable educators, since they make crucial decisions about curriculums, instruction and personnel.
We must ensure that every student has the benefit of a coherent curriculum, one that includes history, literature, geography, civics, science, the arts, mathematics and physical education. And we must attend to the conditions in which children live, because their ability to attend school and to learn is directly influenced by their health and the well-being of their families”

Kanske bara delvis vad Jan Björklund och hans regering skulle skriva under på. Men jag tror att Jan Björklund har följt den skoldebatt som pågår för fullt i USA, och om han har gjort det, vet han också att det inte bara är hans idéer om ett nedmonterat civilsamhälle som förkastas av Diane Ravitch. Även hans idéer om nationella prov som en del av lösningen på bristande skolresultat har förkastats av just denna Diane Ravitch, som bättre än någon annan kan bedöma deras bristande effektivitet om det är kunskap man vill åstadkomma.

Diane Ravitch var en av dem som hårdast, tufffast och mest envist drev genomförandet av centrala test i USA under många år. I ansvarig ställning på nationell nivå. 2004 började hon syna resultatet av sitt arbete i sömmarna och förra året (2010) kunde hon som sakkunnig på det system med centrala tester hon själv utarbetat döma ut det som fullkomligt misslyckat.

Detta är väl det som kan fascinera en i det Amerikanska samhällssystemet -  att det kan tillåta människor att dra slutsatser och ändra uppfattning när verkligheten gör sig tydligt påmint och ideologin visar sig inte räcka till.

I detta fallet drog hon som kanske mer än någon annan drivit på för centrala test en överraskande slutsats. Att kontrollera skolans och kunskapens kvalité med centrala test är fel väg att gå därför att de, som hon menar uppmuntrar fel sorts inlärning:

”this intense emphasis on test preparation is wasted, because students tend to learn test-taking techniques rather than the subject tested”

Menar Björklund och regeringen allvar med att befordra kunskapsutvecklingen i skolan, ja då bör de lyssna på denna erfarna person, som med ordentligt på fötterna menar att det som händer när man använder centrala prov som kontrollmetod är att man effektivt motverkar själva kunskapsprocessen

”the machinery will be in place to measure and test, driving out innovation, creativity, and divergent thinking. This is not wise and it is not smart.”

Källor:
Diane Ravitch:
National Standards in American Education: A Citizen’s Guide
(kopiera länken nedan och klistra in i adressfältet) Läs här ur Ravitchs tidigare argumentation för centrala prov.
< http://books.google.se/books?id=8fk2yE1a0PEC&printsec=frontcover&dq=National+Standards+in+American+Education:+A+Citizen%E2%80%99s+Guide&source=bl&ots=-anhFHTd7O&sig=hLZ9oB1veETwB7PxjYZFroYLTA0&hl=sv&ei=lgRXTeuoF8zVsgbg16WlCw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CEIQ6AEwAw#v=onepage&q&f=false >

Diane Ravitch - hemsida

Diane Ravitch: The Death and Life of the Great American School System
Detta är boken där hon analyserar och gör upp med sin egen insats i det amerikanska utbildningssstemet.

The 'Great American School System' Flunks Out” by Glenn C. Altschuler.  NPR 16 mars 2010. Recension. Med ett utdrag ur Diane Ravitchs bok The Death and Life of the Great American School System.

Why I Changed My Mind” by Diane Ravitch. The Nation, June 14, 2010 
Hennes svar i pressen till dem som haft svårt att förstå att man inte alltid måste stå fast vid sin uppfattning.

Education Policy Blog Besök denna intressanta blogg med artiklar och analyser av viktiga utbildningsfrågor (länk till Kenneth Bernsteins utmärkta analys av Ravitchs bok The Death and Life of the Great American School System). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar